• Peter Beijer

Half uur intensief sporten voor vrouwen

SOEST ,,Change stations!" Een vriendelijke mannenstem, Harry genaamd, klinkt elke veertig seconden in de sportruimte. Het signaal om naar de volgende sportoefening te gaan. Het is de intervaltraining voor vrouwen van alle leeftijden die een circuit van dertig minuten afwerken.

Peter Beijer

De hele dag door is Harry te horen in de sportzaal op de hoek van de Lindenlaan en de Van Weedestraat. Een knusse omgeving met vloerbedekking, een houten tafel en een circuit met zes verschillende apparaten en zes tussenstations. ,,Die stem van Harry verveelt nooit", glimlacht Sandra van der Kuilen. ,,Harry is een 'instructeur' die doorlopend aanwezig is. Het enige dat hij doet is het wisselmoment en het moment van hartslagmeting aangeven. Ik ben hier voor begeleiding, motivatie en advies."

De interval- en spiertraining is het concept van hart for her aan de Lindenlaan 1. Sandra is de begeleider bij de doorlopende sessies. Hart for her is geen sportschool van het traditionele soort. Geen spiegels, geen imposante fitnessapparatuur, maar kleine handzame toestellen die tezamen een circuittraining vormen.

INTERVAL Sandra: ,,Je spieren worden sterker en soepeler dankzij deze intervaltraining. Het is een gezond half uurtje speciaal voor vrouwen. In het circuit kan je op een willekeurig apparaat instappen. Het tempo bepaalt de sportster zelf. Dankzij de hydraulische werking van de apparaten blijft de weerstand hetzelfde, ook als je sterker wordt. Het zijn veilige apparaten die blessures voorkomen en zorgen voor een effectieve en efficiënte training. De doelstellingen zijn verschillend. Sterker worden, meer in balans komen en de coördinatie verbeteren. Je traint spiergroepen die je in het dagelijks leven hard nodig hebt en je zet de energiecentrales aan. Voor de rest van de dag heb je energie genoeg."

BEWEEGPLAN Sandra heeft een begeleidende en motiverende rol. ,,Ik sta in het midden en geef iedereen de aanpak die nodig is. Dat is natuurlijk heel individueel. Voor wie kennis wil maken met hart for her is er een proefles en een gezondheidscheck. Aan de hand daarvan maak ik een beweegplan op. Uitgangspunt is dat vrouwen het leuk moeten gaan vinden om te sporten. Deze intervaltraining zorgt ook voor een ondersteunende rol naast het reguliere sporten. Je blijft fit en sterk en kan dus langer doorgaan met tennissen, wandelen of fietsen. Kom gerust langs, vrouwen kunnen tijdens openingstijden gewoon binnenlopen."

VOEDING Naast het bewegen is ook goede en verantwoorde voeding belangrijk legt Sandra uit. ,,Wij helpen met algemeen voedingsadvies. Om de doelstellingen te bereiken biedt hart for her Soest een persoonlijk afgestemd balansprogramma. Als je in balans bent dan zit je lekker in je vel. Daarom werkt de sporter bij ons aan haar gezondheid, gewicht en leefstijl."

Hart for her is meer dan alleen sporten vertelt Sandra, ,,Wanneer je lid bent kan je meedoen aan diverse activiteiten die wij het hele jaar door organiseren. Zo hebben wij een informatieavond gehad over antistress, zijn we met een groep gaan wandelen en er is binnenkort een workshop ukelele spelen. Zo zijn er diverse anderen momenten waarop de sporters elkaar kunnen leren kennen en ervaringen uit kunnen wisselen. Zo is hart for her meer dan alleen sporten, het is ook een mogelijkheid om contact te maken."

Op vrijdag 15 en zaterdag 16 maart is er open dag bij hart for her Soest. Van 9 tot 12 uur kunnen vrouwen komen en/of meedoen.

a        [Hart for her, Lindenlaan 1, www.hartforher.nl, tel. 06-42150343