• Twee conducteurs, geen in- en uitstappers. Station Soest is vooral een 'passeerstation'.

    Johan van Beek
  • Elke (werk)dag stappen 1903 mensen in de trein op Soest-Zuid, het drukste station van Soest.

    Johan van Beek
  • Station Soestdijk, in de vorige eeuw vaak de plek waar leden van de Koninklijke familie de trein pakten, trekt dagelijks bijna 800 reizigers.

    Johan van Beek

'Passeerstation' Soest op Eijsden na minst gebruikt

SOEST De 13-jarige Jip Hazenberg uit Hattem deelde vorige week ijsjes uit op station Soest. De 'kleinste' ondernemer van Nederlander trakteerde namens de NS op een van de kleinste stations van Nederland. Met 218 instappers per werkdag laat Soest allee Eijsden (182) achter zich.

Peter Beijer

Op een zomerse zaterdagmiddag is het station Soest een oase van rust. Wat een verschil met het eindpunt van dit traject, Utrecht Centraal, waar op een werkdag gemiddeld 186.000 forenzen in- en uitstappen. Op het stilste station van Soest, verscholen achter hoge bomen en een aantal huizen staan twee treinen stil. Nergens anders in Soest zijn 'zoveel' stilstaande treinen op dezelfde plek te zien. Het boemeltje van Baarn naar Utrecht is een enkel spoor en wordt alleen op deze plek een dubbel spoor zodat de trein Utrecht – Baarn de vice versa-variant kan passeren.

OPSTAPPLAATS Op een werkdag maken gemiddeld 218 mensen gebruik van het station Soest. Een daarvan is Gijs Schaap. De Soester woont op wandelafstand van het station. Voor hem is het vergeten station een ideale opstapplaats als hij naar zijn werk in Utrecht gaat. ,,De laatste jaren is het wel drukker geworden", zegt Schaap met een knipoog. ,,Vroeger was ik een van de twee die 's morgens incheckte, nu ben ik een van de vier."

Het station opheffen en de wisselplaats verschuiven naar station Soest-Zuid is volgens Schaap geen goed idee. ,,Voor mij persoonlijk maakt dat niet uit. Dan pak ik de fiets naar Soest-Zuid. Maar met verplaatsing moet je mensen hun voortuin afpakken. Daar zit niemand op te wachten. Bovendien zal het op de andere stations drukker worden als dit station sluit."

DRUKSTE STATION Soest-Zuid is met 1903 dagelijkse instappers het drukste station van Soest. Saskia Ismail staat daar elke werkdag op het perron. ,,Ik werk in het centrum van Utrecht. 's Morgens komt de trein bijna leeg aan, maar bij dit station is de trein direct vol. 's Avonds gebeurt het omgekeerde. Dan stroomt de trein leeg. Tegenwoordig heb ik altijd een zitplaats, daar is de trein gelukkig lang genoeg voor." Ismail is niet ontevreden over het vervoer, maar heeft toch wat wensen: ,,Nu komt de trein één keer per half uur. Vier keer per uur zou een betere spreiding betekenen. Op dit station zou een restauratie niet misstaan. Voor een kop koffie moet je nu in Den Dolder zijn."

WACHTKAMER VOOR KONINGIN Op station Soestdijk kan de wachttijd desgewenst wel veraangenaamd worden met een kop koffie. In het stationsgebouw is restaurant DLC gevestigd, op de plek waar ooit een speciale wachtkamer voor de koningin is gemaakt. Johan Staal is een van de 778 dagelijkse reizigers. Hij heeft geen rijbewijs en is dus aangewezen op het boemeltje als hij naar zijn werk in Utrecht moet.

,,Maar met dit mooie weer neem ik, als het even kan, de fiets. Ik heb onlangs een e-bike gekocht en met het zonnetje aan de hemel is het heerlijk fietsen. Even het koppie leegmaken. Die trein is met dit weer vaak snikheet. Maar anders is het comfortabel reizen. Je komt veel bekenden tegen, dat maakt het treinreizen tot een mooi begin van de dag."

TUSSENSTOP Rob Lubbers constateert dat station Soest gebruikt wordt voor een opmerkelijke tussenstop. ,,In Soest-Zuid is het 's morgens vaak zo druk, dat mensen vanaf dat station eerst naar Soest rijden om daar vervolgens weer over te stappen naar Soest-Zuid. Dan hebben ze een zitplaats. Ik zit dan al in de trein omdat ik in Soestdijk opstap. Reizen met de trein is verschrikkelijk leuk. Mensen die elkaar anders nooit ontmoeten, komen elkaar nu in de trein tegen. Je maakt veel mee. Laatst hadden we een verward persoon in de trein. De conducteur sloot hem op in de trein, samen met de medereizigers, en ging zelf op het perron op de politie wachten. Dat liep gelukkig goed af. Het grote voordeel van reizen met de trein is dat de reistijd vast ligt. Vertragingen? Dat valt wel mee. Met de auto kan je ook altijd in een verwachte of onverwachte vertraging, die file heet, terechtkomen."