• De stichting Geschreven op het Scherm haalde 7000 euro op via crowdfunding voor een documentaire over Utrechtse ijssalon Venezia: de eerste Italiaanse salon in Nederland.

    Crowdfundingplatform voordekunst.nl

Bijna twee ton aan culturele donaties in provincie Utrecht

SOEST Uit cijfers van het crowdfundingplatform voordekunst.nl blijkt dat in de eerste zes maanden van 2019 al 3.000 donaties uit de provincie Utrecht zijn gedaan voor creatieve projecten. Samen is dit goed voor bijna 200.000 euro. Het platform haalde deze week de 25ste miljoenste euro op sinds november 2010.

Roy Cremers, oprichter van voordekunst: ,,We zien dat donateurs vaak uit dezelfde regio komen als degene die de campagne start, of waar er een publieksmoment plaatsvindt. Mensen geven graag aan makers uit de buurt, omdat die projecten vaak aansluiten bij hun eigen belevingswereld of omdat ze de maker of het project kunnen bezoeken. We zien daarom veel mogelijkheden om samen met regionale partners het geven aan creatieve projecten te stimuleren in de komende jaren.

WORKSHOPS Regionale partners zoals de provinciale afdeling Utrecht van Prins Bernhard Cultuurfonds droegen financieel al bij aan campagnes op Voordekunst. Daarnaast werden er samen met het K.F. Hein Fonds workshops georganiseerd in de provincie Utrecht om ondernemerschap bij creatieve makers te ondersteunen.

Via platform Voordekunst slaagden er in de eerste zes maanden al ruim 330 creatieve campagnes.

Deze week werd de 25 miljoenste euro gedoneerd via het platform, dat werd opgericht aan het einde van 2010. Het platform helpt creatieve initiatiefnemers met het vinden van geld en publiek voor creatieve, kunstzinnige en culturele projecten. Dankzij de deskundige begeleiding en het gebruiksvriendelijke platform slaagt zo'n 85 procent van alle gestarte campagnes op voordekunst.