• Thea Prinsen, Bart van der Wal en Semmy Prinsen tonen de eerste en enige drukproef van het boek dat volgend jaar verschijnt.

    Martin Huizenga

Artishock: 50 jaar jazz in een boek

SOEST De 'oudere jongeren' en 'jongere ouderen' van deze tijd kijken nostalgisch terug en schuwen het versterken van de romantiek niet. In februari 2020 zal het boek '50+ jaar Jazz in Artishock' verschijnen. Een jaar geleden was daar het boek over het Soester Natuurbad en recent 'Het Soester Uitgaansleven'.

Martin Huizenga

Bart van der Wal, de schrijver en samensteller van de Jazz geschiedenis, heeft zijn sporen verdiend met het boek '50 jaar Artishock' in 2017. Thea Prinsen schuift in het café van Artishock aan om de rol van haar overleden man Otto te duiden, die initiatief nam om de jazzmuziek in Soest vanaf eind jaren zestig te promoten.

Hun zoon Semmy Prinsen, huismeester van Artishock, heeft 'De JazzClub' vanaf 1988 opgericht en geïnspireerd met Artishock als voornaamste podium. Thea: ,,Het begin speelde zich af in De Gouden Ploeg, maar ook in 'Bos en Duin' en later het openluchttheater Cabrio."

DRUKPROEF Vóór Bart ligt open op tafel de enige drukproef van het fraaie boekwerk. Hier en daar staat nog een verbetering met de hand geschreven. In februari 2020 komt de eerste druk op de markt. De prijs ligt tussen 20 en 25 euro. Er kan tot 15 december ingetekend worden op prjazz@artishock-soest.nl. Een vierkant aantrekkelijk boek, overzichtelijk, links de schier eindeloze verhalen, rechts de foto's en publicaties. Veel aandacht voor de muzikanten, bands, het plezier van het samenspelen en de genietende bezoekers.

Van 'Hot Club de France' tot huisband Perron 5B en hun zoektocht naar een nieuwe piano. Concert & poëzie, met Jules Deelder en het Festival der Muzen. Het eerste optreden van de band Ottomania, een eerbetoon aan Otto Prinsen door onder andere Cesar Stormvogel met stukken van zijn lievelingssaxofonist John Coltrain. Semmy vindt de succesformule: de samenwerking bij de opening van de maandelijkse kunstexpositie combineren met aansluitend de JazzClub.

Semmy gaat als achtjarig kereltje met vader Otto naar een concert van Gijs Hendriks. Otto vindt het prachtig en versterkt dat met een aantal ferme krachttermen. Waarop Gijs zijn saxofoon in de koffer stopt en naar huis gaat. Hij wenst niet op te treden tussen dat soort woorden. Later heeft Otto nog gevraagd of Gijs Semmy les kan geven. Geen sprake van, hij was het niet vergeten.

JAMSESSIES Een kleine greep uit de overige (inter)nationale jazzsterren die aan bod komen: Hans Dulfer, Wally Bishop, Misja Mengelberg, Yuri Honing, Wim Overgauw,… 'Beleef de jamsessies opnieuw, de workshops, de muzikale lezingen en de JazzClub avonden, een open podium voor beginners en gevorderden'.

Overigens bestaat er een verband tussen het Soester Natuurbad, het Uitgaanssleven en Artishock. Soester kunstenaars verenigden zich onder de naam Artishock in 1967. Zij kregen het linkse stempel van actievoerders opgeplakt door zich aan te sluiten bij acties als: de bomen langs de Steenhoffstraat redden en de weg over de Eng tegengehouden. De actie tegen de sluiting van het Soester Natuurbad werd verloren, maar de polder bleef tot nu toe de polder.

KREITLER VS PUCH De tegenstelling ging destijds zover, dat motorclub 'Klaarwater' het Artishock gebouw binnenviel. Een strijd als in Amsterdam van 'de dijkers en de pleiners', Kreitler versus Puch. Semmy: ,,Ik heb het gevoel dat er nog steeds een drempel is om Artishock binnen te stappen. Daar gaan wij wat aan doen! De muziekconcerten zijn open voor iedereen. De JazzClub gaat over het spelen van en luisteren naar muziek. Het was nooit een exclusieve clubavond, wel een sfeervol samen genieten."