• Stockfoto Vendor

Opgelicht paar waarschuwt voor Whatsapp truc

SOEST ,,Ik wil graag andere mensen waarschuwen voor deze manier van oplichten." Henny Rous en haar man Joep zijn een klein fortuin kwijtgeraakt nadat zij een whatsapp-bericht kregen. In de veronderstelling dat hun dochter aan de andere kant van de lijn was maakten zij duizenden euro's over.

Peter Beijer

'Hi mam, ik heb een nieuwe telefoon, zet dit nummer in je contacten.' Het lijkt een onschuldig bericht dat Henny Rous (73) op haar telefoon krijgt. ,,Ik heb er nooit bij stilgestaan dat dit iemand anders zou kunnen zijn dan mijn dochter. Achteraf besef ik dat ik haar natuurlijk op haar nummer had terug moeten bellen." Henny is een aantal dagen na de oplichting nog steeds beduusd. De oplichters gokken op de emotie van hun slachtoffer.

,,In het bericht vertelde de persoon, waarvan ik op dat moment dacht dat het mijn dochter was, dat internetbankieren eruit lag en dat er met spoed 800 euro betaald moest worden. Of ik dat even voor wilde schieten. Dat heb ik gedaan. De volgende dag kreeg ik weer appjes. Ook met allerlei betaalverzoeken en met de mededeling: ik kom zo om 12 uur bij je langs. Natuurlijk kwam er helemaal niemand, ik begon het eng te vinden en heb mijn dochter gebeld, deels omdat ik ongerust was over haar maar ook omdat ik het niet meer vertrouwde."

Het schadebedrag is fors, Henny heeft 7000 euro overgemaakt naar wat de politie noemt 'cybercriminelen'. ,,Ik wilde zo snel mogelijk aangifte doen, maar dat kon pas op 12 december, werd er verteld. Met heel veel pijn en moeite konden we bij het politiebureau in Hilversum terecht, daar hebben we op 5 december aangifte gedaan. De ABN AMRO kon ook weinig voor mij doen. Wij krijgen het geld niet vergoed. Het is zo frustrerend, dat ik er toch ben ingetrapt. Ze spelen in op je emotie."

Voor het gedupeerde echtpaar is inmiddels een crowdfundingactie opgezet. Met de slogan 'Help Henny en Joep na brutale oplichting' wordt geld ingezameld. ,,Om de slachtoffers een klein beetje te helpen om deze donkere periode door te komen." Henny is blij verrast met de actie: ,,Zo krijg ik weer een beetje het vertrouwen in de mensheid terug."

De oplichters gaan volgens het consumentenprogramma Radar vernuftig te werk. Via social media wordt een openbare foto als profielfoto ingesteld om zo familieleden om de tuin te leiden. De Fraudehelpdesk geeft tips om deze vorm van oplichting te voorkomen. Bel altijd de persoon in kwestie zodat je zijn of haar stem kan horen en kan checken of het wel de persoon is. Trap niet in smoesjes. Maak nooit geld over zolang je niet telefonisch contact hebt gehad met het familielid.