• Charly Stolk: ,,Ik ging bij Foxboro werken, niet om financiële redenen, maar omdat ze mij een huis aanboden. -

    Peter Beijer

Charly Stolk (94) ook naar Foxboro-reünie

SOEST Charles Stolk was in 1959 de eerste werknemer van Foxboro Nederland. Hij werd door Foxboro-directeur John Burnett weggekaapt bij een taxibedrijf. Een 28-jarig dienstverblijf bij de Amerikaanse producent van meet- en regeltechniekproducten volgde. Stolk is vrijdag aanwezig bij de reünie van het Foxboro Old Boys Network in Museum Soest.

Peter Beijer

Charles Stolk gaat sinds 1959 met de voornaam 'Charly' door het leven. De 94-jarige Soester was supervisor bij een Rotterdams taxibedrijf en werd wel eens ingeschakeld om Engelssprekende klanten te begeleiden. John Burnett van Foxboro was een van zijn klanten en die doopte de naam van zijn chauffeur om tot 'Charly'. ,,Ik werd ook wel 'Chuck' genoemd."
Het Amerikaanse bedrijf opende in 1959 een vestiging aan de Koningsweg. Dat de Amerikanen hun Europese vestiging juist daar openden, is mede aan Stolk te danken.

VEENENDAAL OF SOEST Charly reed Burnett door Nederland, op zoek naar een geschikte vestiging. ,,We reden van Groningen tot Limburg, alle uithoeken hebben we bezocht. De directiecoördinator, mister Frymayer, kwam uit Amerika over om de beslissing te nemen. Twee plaatsen waren nog in de race; Veenendaal en Soest. In een chique tent, in een koetshuis in de bossen, bood het gemeentebestuur van Veenendaal een diner aan. Op de terugweg vroeg Frymayer aan mij welke plaats ik zou kiezen. Ik antwoordde dat het in ieder geval niet Veenendaal moest zijn. Daar mag je op zondag niet eens fietsen. Uiteindelijk is het toen Soest geworden."

HUIS Stolk ging bij Foxboro werken. ,,Niet om financiële redenen, maar omdat ze mij een huis aanboden. De woningnood was in die jaren erg groot. Ik woonde met mijn vrouw en twee kinderen in een woonwagen. Heel mooi hoor, met een prachtige tuin, in de zomer heerlijk, maar in de winter was het niet te harden. We gingen in Soest wonen, aan de Ruijsdaellaan 15."

MANUS VAN ALLES De beginjaren van Foxboro is Soest heeft Charly van dichtbij meegemaakt. ,,We zijn begonnen met de expeditie. De helft van de ruimte was directiekantoor, de andere helft was douaneruimte. Ik was manusje van alles en moest ook rijden voor Foxboro. Special deliveries door heel Europa. Niet in van die grote Amerikanen of een dikke Mercedes, maar in een eenvoudige auto, dat hoorde bij Foxboro. Ik heb nog met een demo-set in een busje rondgereden, van Sicilië tot Zweden."

DURE KLANT A;weer 32 jaar geleden ging Charly met pensioen. ,,Het pensioenfonds heeft een dure klant aan mij", grinnikt de krasse Soester. Hij legt een album op de tafel in zijn kamer, waarin foto's van zijn afscheid te zien zijn en uit een van de kasten haalt Charly een speld tevoorschijn. ,,Ik ben de enige in Nederland die dit heeft, deze kreeg ik toen ik mijn zilveren jubileum vierde. Kijk eens: er zit een briljantje in."

OLD BOYS NETWORK Vanaf 1987 daalde het marktaandeel van Foxboro. Het productiebedrijf in Soest werd in 1990 gesloten, maar de naam Foxboro bleef bestaan. Een grote groep oud-werknemers heeft zich verenigd onder de naam Foxboro Old Boys Network. Tony Stanton is een van de initiators van die club.

Veel oud-medewerkers verzamelen zich vrijdag in Museum Soest waar een blijvende expositie is van instrumenten, foto's, belangrijke brieven, krantenknipsels en persoonlijke attributen. Charly is een van de eregasten tijden de reünie. ,,Ik word opgehaald voor de reünie. Ja ik kan mij wel verheugen op vrijdag. Het is leuk om de collega's weer te zien."