• Archief Eempers

'Geef straten toch zinvolle namen'

SOEST ,,Geef Soester straten zinvolle namen." Dat was één van de adviezen die Engelbert Heupers ooit gaf aan het gemeentebestuur van Soest. Als geschiedschrijver van Soest publiceerde hij talloze artikelen, ook over straatnamen.

Jan van Steendelaar

Daarin ergerde hij zich niet alleen aan het feit dat bij de eerste officiële straatnaamgeving door de gemeente, in november 1911, oude namen van wegen en stegen werden veranderd zonder rekening te houden met het ontstaan ervan en de historische achtergrond.

LUCHTVAARTPIONIERS De namen die nu aan straten in Apollo Noord in Soesterberg zijn gegeven, herinneren aan de Soesterbergse luchtvaartpioniers, zij het niet allemaal. Het was volgens enkele critici logischer geweest als de ambtelijke werkgroep zich had beperkt tot Soesterberg. Weliswaar waren Gijs Küller en Freddy van Riemsdijk luchtvaartpioniers, maar de enige link van Küller met Soesterberg is dat hij bij de opening van het vliegkamp in 1911 een demonstratie gaf. Freddy van Riemsdijk heeft zelfs geen enkele link met Soesterberg.

VLIEGINSTRUCTEUR Een meer voor de hand liggende keus zou de naam van Floris van Heyst (1883-1975) zijn geweest. Hij behaalde op eigen kosten als eerste militair in Nederland in 1911 zijn vliegbrevet al voordat de Luchtvaartafdeling (LVA) op Soesterberg werd opgericht. Hij was de eerste officier die werd benoemd tot vlieginstructeur. Na hun opleiding op Soesterberg krioelde het vliegend nageslacht van instructeur Van Heyst over verschillende delen van de wereld. Vrijwel de gehele Nederlandse vliegerij, van de KLM en het KNIL evenals de militaire vliegers van marine en leger in Nederland en Indië beschouwde dankzij Van Heyst Soesterberg als de bakermat van hun vaardigheid.

Van Heyst was gedurende zijn hele loopbaan werkzaam op Soesterberg en de laatste officier als commandant van de LVA. Na de opheffing hiervan promoveerde hij op 1 november 1938 tot commandant van de Luchtvaartbrigade.

LOOPBAAN Een andere pionier wiens naam onverbrekelijk met Soesterberg is verbonden, is Albert Coblijn (grote Co) die samen met zijn jongere broer Louis Coblijn (kleine Co) vliegenier van het eerste uur was. Aan de loopbaan van Albert kwam in 1918 door ernstige verwondingen een eind toen hij neerstortte. Zijn broer schreef geschiedenis toen niet in 1919 de KLM vanaf Schiphol de eerste luchtlijn begon, maar Coblijn vanaf Soesterberg met een Koolhoven FK 26, het eerste echte passagiersvliegtuig ter wereld. In september was de eerste vlucht op Londen. Twee maanden later kwam hieraan een eind toen Schiphol de rol van Soesterberg op burgerluchtvaartgebied overnam.