• Eempers
  • Eempers
  • Eempers
  • Eempers

Apparaten krijgen tweede leven bij repaircafé Soesterberg

SOESTERBERG Bij het repaircafé in buurthuis De Linde kregen inwoners van Soesterberg, en een enkeling van buiten het dorp, zaterdag de kans om meegebrachte kapotte spullen met hulp van vrijwilligers te repareren. Het was de tweede reparatiedag in Soesterberg. 

Want dat is het uitgangspunt: de eigenaar van het apparaat moet zelf ook een handje helpen en zo kennis krijgen van het apparaat dat hij weer gemaakt wil hebben. Odile Bekkering, opbouwwerker bij welzijnsstichting Balans en samen met coördinator Ton Dijkshoorn organisator van het café, is blij met elke opkomst. Elke geslaagde reparatie betekent immers het verkleinen van de afvalberg, het behouden van kennis over repareren en het leggen en versterken van sociale contacten.

Bezoekers werden geholpen door John van Dorresteijn voor computers, Gerrit Floor en Wil van der Meer voor mechanica, Ben Lagerweij voor elektronica en Manon Caré voor naai- en verstelwerk. Zoals de man die naar De Linde kwam met een pizza-oven waarvan een element kapot was en de vrouw die een lekkend koffiezetapparaat meebracht: ,,Ik heb al zes weken geen koffie meer gedronken''. Of de man die met een niet werkende multimeter uit 1960 kwam. Zij konden met een gerepareerd apparaat naar huis, evenals de mevrouw uit Amersfoort die een broodrooster ter reparatie aanbood. Dat gold echter niet voor de bezoeker die met een tv- scherm kwam aanzetten. Reparatie zou door een professionele vakman moeten gebeuren. Dat werd hem afgeraden, want die zou te duur uitvallen ten opzichte van de waarde van het scherm.

VRIJWILLIGERS De vrijwillige reparateurs, die ook actief zijn in het repaircafé in Soest, doen hun werk met plezier. Ze zien het als hobby en halen voldoening uit elke geslaagde reparatie. Tovenaars zijn het niet, want niet elk apparaat kan gerepareerd worden. Gemiddeld gaat het om zo'n vijftig procent. Soms zijn er geen onderdelen meer beschikbaar, soms zit een apparaat zo ingewikkeld in elkaar dat het niet te repareren is. Daarom verzamelt het repaircafé de gegevens, om aan de hand daarvan bij producenten te pleiten voor het produceren van beter repareerbare producten.

Alle reparateurs hebben iets te doen gehad op hun 'vakgebied'. Zoals Manon Caré die er zat voor naai- en verstelwerk. Zij kon iemand helpen met aanwijzingen voor het vervangen van een rits in een jas en een reparatie van een bodywarmer.

REPAIRCAFÉ Het volgende repaircafe in De Linde is op zaterdag 30 juni. Als ook hiervoor weer belangstelling bestaat, is de volgende bijeenkomst op zaterdag 27 oktober. ,,We zeggen dit nu alvast, dan kunnen de mensen er rekening mee houden. Een aankondiging in de laatste week zou net te laat kunnen zijn, omdat men dan misschien een apparaat een paar dagen eerder heeft weggegooid.'' En dat is nu juist niet de bedoeling, want uitgangspunt van het repaircafé is juist om kapotte apparaten een tweede leven te geven.