• Een jonge fan heeft zichzelf een plekje op de eerste rang toebedeeld.

    Martin Huizenga
  • Odeon speelde zondagmiddag in de open lucht, op het Plasplein.

    Martin Huizenga

Achter de schijnwerpers: Jonge fan Odeon kan solo waarderen

Wat: openluchtconcert van Odeon. Waar: het Plusplein, Soesterberg, zondagmiddag.

SOESTERBERG Even voor drieën. Om een aantal parkeerplekken voor de Plusmarkt zijn ijzeren dranghekken geplaatst. Niet dat het nodig is, want het is niet druk. Bijna waren de hekken wel nodig om de afstand tussen burger en politiek niet te klein te maken.

Martin Huizenga

Reden: Het Oude Tempelgebied moet natuur blijven. Voor de geplande woningbouw zijn andere, meer geschikte locaties, vinden (buurt)bewoners. Een algemene mobilisatie van Soesterbergers volgt. Ja, het zit in hun bloed, 'opkomen voor elkaar'. Een verbondenheid die valt onder de bedoeling van een hechte gemeenschap. Daarbinnen valt ook de Soesterbergse muziekvereniging Odeon.

STRATEGISCH Van het toestromende publiek blijft de helft even staan, voor of na het boodschappen doen. De andere helft blijft staan of zitten op meegebrachte stoeltjes om te luisteren naar het zondagmiddagconcert van Odeon. Strategisch van drie tot vier, dan kan iedereen thuis de voetbalfinale van de Leeuwinnen gaan kijken, over verbondenheid gesproken. De Plusmarkt voelt zijn functie goed aan. Niet alleen om dagelijks boodschappen te doen, maar een punt om elkaar te ontmoeten en, gezien het op het raam geschilderde aanbod: 'van alle markten thuis'. Daarom sponsoren zij Odeon. Een feestplein zou het kunnen zijn, dan hoef je niet meer naast afvalcontainers te musiceren.

VELE VRIJWILLIGERS Odeon, opgericht in 1927. Onder leiding van vele vrijwilligers en later de vaste dirigent Gerrit de Weerd zowel in kwaliteit als kwantiteit en met passie en inzet opgeklommen van een fanfare tot een harmonieorkest. Het behoort nu tot de vaste cultuur van Soesterberg. Eén met de mensen en dus niet meer weg te denken. Vandaag alleen blazers en slagwerkers, de strijkers weer een andere keer. Zo'n dertig, snel geschat. Bladmuziek vastgezet met wasknijpers op de standaard. Allen in het zwart. De mannen in pak, wit overhemd en bijpassend pinkelhoutje.

VEEL SOLO De dirigent bouwt een lange staat van dienst op gedurende zijn muzikale carrière. Hij stimuleert dat zijn orkestleden veel solo kunnen spelen, de ene keer drie trompettisten, dan een klarinettist. De laatste krijgt na zijn solo een enthousiaste 'vuist tegen vuist' van een jeugdige fan. Deze zit het hele concert keurig op een krukje, zo dicht mogelijk bij de spelers. Ook krijgt de muzikant meteen een feestelijke verpakte fles met 'ja wat?'. Daar moet op gedronken worden. Een middelbare fan met boodschappentas kijkt verrast om haar heen en houdt tijdens het concert een praatje met de dirigent in functie: wat zij aan het doen zijn?

CONCERTEN Het zit wel snor met Odeon. Met een echt beleidsplan en de concerten die gaan komen. Met perschef Thomas, die eerst bariton speelde, maar is uitgeblazen. Hij wil bij Odeon betrokken blijven! Aan alle bezoekers die aan komen lopen, reikt hij het programma uit.