• Eempers

Bewoner grijpt in bij brand Soest

SOEST De eerste ingreep van een bewoner van de Prinsenhof toen hij ontdekte dat er brand was in de keuken was de enig juiste: hij gooide een blusdeken over de brandende frituurpan. Zijn ver volgstap had hij echter beter achterwege kunnen laten: het gebruik van een poederblusser. Het gevolg daarvan was dat de keuken onder een dun laagje moeilijk te verwijderen poeder kwam te zitten.

Jan van Steendelaar

De bewoner had maandagavond een frituurpan op de inductiekookplaat staan. Vermoedelijk door oververhitting vatte de pan vlam. Doordat dit tijdig werd ontdekt en de bewoner de vlammen met een blusdeken bedekte, bleef de brandschade beperkt. Om er zeker van te zijn dat het vuur helemaal uit was, spoot hij een poederblusser leeg. Dat had de grootste schade tot gevolg. De brandweer, die voor een nacontrole was opgeroepen, complimenteerde de bewoner met zijn kordate eerste optreden, maar maakte hem duidelijk dat hij de poederblusser beter niet had kunnen gebruiken. De Stichting Salvage, een samenwerkingsverband van verzekeraars, werd ingeschakeld voor het afhandelen van de schade.