• Henk Marcus

Nick Kok ZomerOndernemer 2017

SOEST De 22-jarige Nick Kok had in de zomer een intensieve vakantiebaan. Waar leeftijdsgenoten vakken vulden bij de plaatselijke grootgrutter was Kok bezig met zijn eigen onderneming. De student ontwikkelde met compagnon Vincent Vis uit Amersfoort een vergelijkingsproduct voor hun onderneming SmartCompare. Ze werden met hun product en bedrijf uitgeroepen tot ZomerOndernemer van 2017.

Peter Beijer

,,Vincent vroeg mij in juli of ik zijn compagnon wilde worden", verklaart prijswinnaar Nick Kok. ,,Hij is meer met de zakelijke kant van ons product bezig. Ik richt mij op de technische ontwikkeling van SmartCompare. Natuurlijk was het heel leuk dat we de landelijke finale wonnen. We moesten ons product echt aan de man brengen. Eerst in een stand, vervolgens met een promofilm en daarna kregen wij een spervuur aan vragen van de jury. We hadden ons goed voorbereid en we wisten SmartCompare goed te verkopen."

De Soester student System en Network Engineering bij de Hogeschool Utrecht ontwierp samen met Vis een website die samenvattingen van studieboeken vergelijkt. De site is vergelijkbaar met boekingssite Trivago. Het aantal positieve duimpjes zorgt voor een hogere ranking op SmartCompare. Zo kunnen studenten snel en efficiënt de juiste informatie vinden. Nick Kok is optimistisch over de toekomst van SmartCompare.

MARKTONDERZOEK ,,Wij hebben natuurlijk een uitgebreid marktonderzoek gedaan. Maar liefst 75% van de studenten vindt niet de juiste informatie als het op zoek is naar samenvattingen van studiemateriaal. Dat leerde ons dat er voldoende vraag is naar ons product. Wij hebben inmiddels contacten gelegd met externe leveranciers, hogescholen en universiteiten die belangstelling hebben voor onze website. Zij voorzien een toekomstige samenwerking. Momenteel zijn wij druk bezig om afspraken hierover concreet te maken. Daarna kan de site live gaan."

PLATFORM Ondernemers ontwikkelen een product om de wereld wat beter dan wel gemakkelijker te maken. Maar natuurlijk moet er ook een verdienmodel zijn. ,,Met advertenties, de verkoop van gegevens aan hogescholen en het plaatsen van samenvattingen verdienen wij ons geld. Maar het is niet zo dat wij de website volproppen met advertenties. Daar zullen studenten namelijk op afhaken. Wij willen vooral een platform creëren om studenten te helpen in studiekeuze en keuze voor het studiemateriaal. De site wordt verder ontwikkeld met vlogs en blogs."

RIGA Het ondernemersduo, eerder regiowinnaar, heeft dankzij de winst in Zwolle een reis in het verschiet. In april gaan Kok en Vis naar het Letlandse Riga. ,,Wij doen dan mee aan het International Student Company Festival. Een driedaags evenement. Daar kijken wij echt naar uit. Het maken van een product en dat regionaal, landelijk en zo direct Europees verkopen is een mooie ervaring. Dat pakken we in ieder geval mee!"