• ,,Ik weiger om te bedelen bij adverteerders."

    Peter Beijer

Radio Soest wil luisteraar bereiken, boeien en binden

SOEST Hans Groot, programmamaker bij en voorzitter van Radio Soest, gaat de komende weken met zijn team campagne voeren. Een groot luisteronderzoek moet inzichtelijk maken wie de luisteraars van de lokale omroep zijn.

Peter Beijer

,,Je moet je constant afvragen hoe je de luisteraar bereikt, boeit en bindt. Een radiozender moet weten hoeveel luisteraars er zijn, naar welke programma's zij graag luisteren en wie die luisteraars zijn." Hans Groot heeft ervaring in radio maken. Toen hij vier jaar geleden bij Radio Soest aan de slag ging vroeg hij zich af hoeveel luisteraars de zender heeft. Niemand kon hem het juiste antwoord geven. Met een luisteronderzoek wil Groot die cijfers tevoorschijn halen.

HOGE RESPONS ,,We hebben met Radio Soest een moeilijke periode achter de rug. Gelukkig zijn we dat te boven gekomen. Het interim-bestuur onder leiding van Armand Trippaers verdient daarvoor veel lof. Elk dubbeltje is omgedraaid. Daardoor zijn we inventiever geworden. Voor een luisteronderzoek kunnen we mensen op straat interviewen of flyers uitdelen. Maar je moet met je tijd meegaan. Ik wil ook de jongeren uit Soest bereiken. We willen weten wat 50-plussers én 50-minners interesseert. Via deze krant wordt een Twitter-bericht verspreid en volgt er een advertentie voor de elektronische enquête. Wij gaan uit van een hoge respons. Op die manier komen wij achter de drie b's. Namelijk hoe bereik, boei en bind je de luisteraar. Denk aan een regionaal sportprogramma. Wat zou het mooi zijn als we een interview met SO Soest-trainer Gerrit Plomp, VVZ-trainer John van Loen en Soester Robert Roest kunnen houden. Drie voormalige ploeggenoten van FC Utrecht. Daarnaast kunnen we ook een programma voor jongeren maken. De hiphop- en rapcultuur aandacht geven. Daar is behoefte aan."

NIET BEDELEN ,,Ik weiger om te bedelen bij adverteerders. Dat doe je namelijk als je een bijdrage vraagt voor Radio Soest terwijl je niet aan een ondernemer uit kan leggen hoeveel vaste luisteraars zijn boodschap horen en in welke doelgroep die luisteraar zit. Met het luisteronderzoek gaan wij dat in kaart gaan brengen. Daarbij willen we niet alleen vragen stellen aan de luisteraars van Radio Soest, maar ook aan de mensen die niet geregeld op 105.90 FM afstemmen. Van hen willen wij weten wat Radio Soest moet doen om meer luisteraars te krijgen."

OP LOCATIE De rol van de lokale media is volgens Groot van essentieel belang voor goede informatievoorziening.

ZIEKENOMROEP ,,Wij zijn ooit gestart als ziekenomroep. Nieuwsgaring was toen van binnenuit. Maar als lokale radio-omroep moet je naar buiten. Op locaties zoals Artishock, De Gildefeesten, De Ambachtenmarkt, Idea en Cabrio aanwezig zijn. Regionale dagbladen melden niet meer al het lokale nieuws. In dat gat moet Radio Soest springen. Voor die ambities is altijd plaats voor radiotalent. Mensen van 16 tot 66 en ouder, die een radioprogramma willen maken zijn welkom bij Radio Soest."

Een DAB-radio in ruil voor uw mening ?

Radio Soest is hét lokale radiostation voor de gemeente Soest. En omdat wij voor u in de lucht zijn, willen wij als radiomakers graag weten hoe u ons en onze programma's beoordeelt. Onder de deelnemers aan het vervolg op dit eerste onderzoek verloten wij enkele DAB-radio's. In ons actualiteitenprogramma "Eemland 1 Actueel" van 8 maart 2018 maken wij de winnaars daarvan bekend.

Neem nu deel aan het luisteronderzoek.