• Privé

Luisteren naar en praten met schroot

SOEST Meestal denk je bij schroot aan afval, materiaal dat is overgebleven bij de productie van een fiets, bestek, auto's, magnetrons…noem maar op. Bijna niemand hecht nog waarde aan de overblijfselen. Behalve recyclingbedrijven, hergebruikers en….kunstenaars als Lettie Kuijvenhoven (65).

Jan Wondergem

Een keer in de zo veel tijd rijdt de voormalige, gepensioneerde directeur van twee basisscholen met haar echtgenoot naar een bedrijf waar het schroot hoog ligt opgestapeld. Met z'n tweeën laden ze de auto vol met wat anderen rotzooi noemen. Maar Lettie is er erg blij mee. Ze kan weer aan de gang.

ATELIER Wat Lettie met dat schroot doet is indrukwekkend. Ze buigt het, last stukken aan elkaar en voegt er stukken hout aan toe. Dat hout is ook afval. Het ligt evenals het schroot in haar atelier in Bilthoven 'te wachten op een tweede leven.'

KWALITEITEN Het komt wellicht vreemd over, maar Lettie luistert naar het oud ijzer of staal. ,,Ik neem dus contact op met dit schroot en ik kom tot een sculptuur met, naar ik hoop, emotionele kwaliteiten. Het ruige materiaal combineer ik met architectonische houten elementen, die ik een kleur geef. Dat wringt met het totale beeld. Daarmee word je als het ware op het verkeerde been gezet", legt ze uit. Ze luistert niet alleen naar het schroot, ze gaat er ook mee in gesprek. ,,Het spannende van dit proces is dat het schroot zijn eigen ding doet. Je kunt er niet mee debatteren."

Haar uitleg is al even abstract als de kunstwerken die ze maakt. Hoewel, uit een groot aantal van de objecten die bij de kunstenares in het atelier staan kun je weldegelijk iets in herkennen: een paard of een gebouw. ,,Dat mag. Iedereen mag ervan vinden wat hij of zij wil."

EIGENZINNIGHEID Lettie vraagt zich steeds af: krijgt het beeld de vorm, de compositie en de ontroering die ik wil bereiken? Maar het kan ook zijn dat de vorm en compositie de ontroering voorbij gaan. Of omgekeerd. ,,Uiteindelijk vind ik het belangrijk dat mijn beelden een eigenstandigheid hebben, zodat de oorspronkelijke eigenzinnigheid van het schroot door gonst in het beeld."

Als je de beelden van haar goed bekijkt, valt daar geen speld tussen te krijgen.